Pikavisiitti Bangkokissa – kolme päivää kulttuuria

Vietimme Bangkokissa kolme päivää lomamme alussa ja vielä lopuksi viimeisen päivän. Vaikka kyseessä on 8,75 miljoonan asukkaan suurkaupunki, niin muutamassa päivässä ehtii silti nähdä yllättävän paljon. Paljon jäi silti vielä näkemättä, joten voisin hyvin vierailla Bangkokissa toisenkin kerran. Vertailun vuoksi Suomessa asuu noin 5,5 miljoonaa ihmistä ja pääkaupunkiseudulla noin 1,2 miljoonaa ihmistä.

Bangkokissa
Bangkok. Kuva: Mink Mingle on Unsplash.

Saapuminen Bangkokiin

Saavuimme Bangkokiin aikaisin sunnuntai aamuna ja päätimme suunnistaa hostellille julkisilla kulkuneuvoilla. Matkaa lentokentältä 1Sabai hostellille Soi Sukhumvitin alueelle on noin 30 kilometriä. Liput lähijunaan maksoivat 35 bahtia (0,93€) ja matka taittui noin 20 minuutissa. Matkaa junapysäkiltä hostellille oli kuitenkin vielä noin 1,5 kilometriä, joten päätimme reippaina kävellä loppumatkan rinkat selässä heiluen. Väsyneenä 15 tunnin matkustamisen jälkeen ehdin katua päätöstä useammankin kerran, mutta selvisimme viimein kunnialla perille asti.

Thaimaan majapaikoilla meillä oli kaksi kriteeriä. Halusimme edullisen, mutta yksityisen huoneen ja siellä tulee olla ilmastointi. Saavuttuamme hostellille, emme saaneet huonetta heti. Yritimme torkkua aulan sohvilla paahtavassa kuumuudessa. Pian saimme myös kuulla, että suihkuista ei tullut lämmintä vettä. Siitä se loma sitten alkoi.

Bangkokissa
Bangkokissa metrolla kulkeminen on yllättävän yksinkertaista, helppoa ja nopeaa. Kartta oli maalattu hostellin seinälle. 2018.

Onneksi suihku saatiin korjattua nopeasti ja pääsimme oletettua aiemmin myös päiväunille ilmastoituun huoneeseemme. Epätoivo alkoi jo laantua.

Hostellin omistaja oli erittäin avulias ja kertoi meille hyviä vinkkejä Bangkokissa liikkumiseen. Hän ehdotti meille vierailukohteeksi Train Night Marketia Thailand Cultural Central -metropysäkin vieressä monille tutumman Patpong Night Marketin sijaan, joka sijaitsee Si Lom -metropysäkin varrella. Night Market eli yömarkkinat on hyvä paikka tehdä pieniä ostoksia, syödä maistuvia katuruokia ja kuunnella paikallista live-musiikkia.

Metro on helppo ja turvallinen tapa liikkua kaupungin sisällä useita kilometrejä muutamassa minuutissa. Metrot kulkevat päivällä noin 5-10 minuutin välein, joten seuraavaa metroa ei tarvitse odotella pitkään. Metrolippuna toimii poletti, jonka saat ostaessasi lipun automaatista. Poletti aktivoidaan portista sisään mennessä ja palautetaan ulos mennessä. Lähtöhinta on 15 bahtia (0,40€) ja sen jälkeen hinta nousee pysäkkien määrän mukaan. Alla kuva metrolippujen hinnoista.

Bangkokissa
Bangkokissa metrolippujen hinnat määräytyvät pysäkkien mukaan. Kuva: https://www.bangkokmrt.com/mrt-fares.html

Turistiansoja ja riistohintoja

Turisteja halutaan usein auttaa, mutta aina apu ei välttämättä ole kannattavaa turistin lompakolle. Onneksi olin jo ennen matkaa lukenut erilaisia blogeja Bangkokissa ja Thaimaassa matkustamisesta, nähtävyyksistä ja mitä mikäkin maksaa.

Olimme lähdössä katsomaan Grand Palacea ja olin katsonut, että järkevin tapa matkustaa sinne oli ensin metrolla ja loppumatka veneellä, joiden hinnat ovat 15-40 bahtia veneen lippujen väristä ja matkasta riippuen. Kun hyppäsimme ulos metrosta, saimme apua paikalliselta tuktuk-kuskilta, joka lupasi viedä meidät satamaan.

Bangkokissa
Grand Palace oli täynnä toinen toistaan upeampia rakennuksia, mutta opastettu kierros olisi antanut enemmän syvyyttä. 2018.

Tuktuk oli kohtuuhintainen, mutta venematka oli moninkertainen aiemmin katsomaani hintaan. Venematka kulki maisemareitin ja olisi kestänyt noin 1,5 tuntia. Tiesin, että olimme nyt väärässä paikassa ja niinpä suunnistimme sieltä pois. Löysimme oikean venepysäkin parin korttelin päästä.

Satuimme Thaimaan matkallamme olemaan Bangkokissa juuri kiinalaisen uuden vuoden aikaan ja Grand Palacen edessä meitä yritettiin vakuutella ottamaan ensin taksimatka lähialueen ympäri ja tulemaan takaisin, kun nähtävyydellä olisi vähemmän ruuhkaa. Onneksi jätimme tämänkin tarjouksen väliin, sillä se olisi todennäköisesti tullut kalliiksi ja todellisuudessa Grand Palacen jonot olivat melko lyhyet.

Bangkokissa
Näimme Wat Arunin temppelin laivasta ohikulkumatkalla. 2018.

Älä säästä väärässä kohtaa

Grand Palace eli kuninkaan palatsi sijaitsee vanhan kaupungin alueella. Olin vakuuttunut siitä, että kyseinen palatsi olisi pakollinen nähtävyys Bangkokiin matkustaessa korkeasta pääsylipun hinnasta huolimatta.  Lippu maksoi 12 euroa, joka oli mielestäni turhan kallis pelkästä sisäänpääsystä. Päätimme säästää, emmekä ottaneet lisämaksusta ääninauhaopastusta. Olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että opastetulla kierroksella saa aina enemmän irti ja tällä kertaa jouduin myöntämään itselleni säästäneeni väärässä kohtaa. Ilman tarinoita kokemus jäi vajaaksi, joten älä sinä tee samaa virhettä.

Grand Palace. 2018.

Myöhemmin illalla vierailimme Train Night Marketilla uudelleen ja lähtiessämme kotiin päin emme huomanneet katsoa kelloa. Viimeinen metro meni klo 12  yöllä ja myöhästyimme muutamalla minuutilla. Lopulta jouduimme ottamaan riistohintaisen taksin kotiin, sillä emme halunneet kävellä 5 kilometrin matkaa pitkän päivän jälkeen.

Muista tämä! Kuten monissa kirkoissa ja pyhissä paikoissa, myös Thaimaassa palatsiin ja temppeleihin ei pääse, mikäli hartiat ja polvet eivät ole säädyllisesti peitettynä. Pakkaa siis sopivat vaatteet jo kotona mukaan. Nähtävyyksien edessä myydään kyllä ihastuttavan kuuluisia norsuhousuja ja kietaisuhameita sekä erilaisia paitoja riistohintaan, jollaiset mekin jouduimme lopulta ostamaan.

Bangkokissa
Bangkokin liikenne saattaa näyttää välillä melko hurjalta. Itse koin metrolla liikkumisen turvallisemmaksi vaihtoehdoksi. 2018.

Kuuluisimmat nähtävyydet Bangkokissa

Wat Arun on 1700-luvulla rakennettu buddhalainen temppeli ja Bangkokin suurin nähtävyys. Olisin myös halunnut mennä käymään Wat Arunilla, mutta tulimme siihen tulokseen, että aika ei välttämättä riittäisi molempiin, sillä lähdimme niin myöhään liikkeelle. Näimme komean temppelirakennuksen kuitenkin venematkalla Grand Palacelle.

Golden Mount eli kultainen vuori on 58 metriä korkea rakennus, jonne johtaa 318 porrasta. Eksyimme sinne puolivahingossa, mutta päätimme mennä käymään, sillä liput maksoivat vain 50 bahtia (1,33€). Rappuset  ja matka ylös itsessään oli jo kokemus ja ylhäällä avautui upea maisema Bangkokin ylle.

Bangkokissa
Kultaisen vuoren huipulle 318 punaista porrasta. 2018.

Terminal 21 on yksi Bangkokin suurimmista ja tunnetuimmista ostoskeskuksista. Ostoskeskus on jaettu yhdeksään eri osaan maailman tunnetuimpien pääkaupunkien mukaan ja saman katon alta löytyy yli 600 myymälää. Ylimmästä kerroksesta löytyy valtava määrä erilaisia ravintoloita ja kahviloita. Kävimme pyörähtämässä siellä viimeisenä päivänä, vaikka emme ostaneet muuta kuin evästä tulevalle yöbussimatkalle kohti Phuketia.

Bangkokin bussiterminaalit

Bangkokissa on useita eri bussiasemia, joten bussimatkalaisen kannattaa olla tarkkana, miltä asemalta oma bussi lähtee. Hua Lamphongin rautatieasemalta on helppo suunnata eteläiselle bussiasemalle taksilla. Juna-asemalta ajavat taksit menevät rehdisti mittarin mukaan ja vaikka matka kesti ruuhkan vuoksi 40 minuuttia, niin hinta oli noin 250 bahtia (6,67€). Julkisella kulkuneuvolla sinne tuntui olevan lähes mahdotonta päästä järkevällä aikataululla.

Bangkokin eteläinen bussiasema oli yllättävän suuri ja siellä puhuttiin hyvää englantia. Bussi oli helppo löytää ja henkilökunta oli valmiina auttamaan. Itse bussimatkasta tulen kertomaan lisää myöhemmässä blogissani.

Bangkokissa
Bangkokin liikenne saattaa näyttää hurjalta, joten metro saattaa olla sekä nopeampi että turvallisempi tapa matkustaa. Kuva: Hanny Naibaho on Unsplash.

Takaisin Bangkokiin tullessamme saavuimme kuitenkin eri terminaaliin kuin lähtiessä. Kello oli noin 4 aamuyöllä, joten liikennettä ei juurikaan ollut. Tunnin hengailun jälkeen päätimme kävellä parin kilometrin päähän metroasemalle ja etsiä itsellemme hostellin jo tutuksi tulleen Sukhumvitin alueelta.

Hyppäsimme aamun ensimmäiseen metroon kello kuuden aikaan ja löysimme aivan ihanan Bharani hostellin, joka tarjosi meille pienellä hinnalla sängyt. Huonosti nukutun yön jälkeen oli ihana käpertyä pikasuihkun jälkeen torkuille puhtaanvalkoisiin lakanoihin ennen pitkää kotimatkaa. Vältimme myös lomamme ainoan ukkosmyrskyn noin 10 minuutilla.