Unelmien budjettimatka Thaimaahan

Thaimaa on ollut ehdottomasti yksi isoimmista bucketlistani kohteista jo useamman vuoden ja se onkin yksi suomalaisten suosikkikohteista talvisesongilla lokakuusta maaliskuuhun. Vuonna 2016 Thaimaahan matkusti noin 130 000 suomalaista. Suomalaisten suosimia kohteita ovat muun muassa Phuket, Krabi ja Pattaya.

Ensimmäinen Thaimaanmatkani toteutui vihdoin pitkän odotuksen jälkeen helmi-maaliskuussa 2018, kun lähdimme poikaystäväni kanssa reppureissulle Thaimaan ympäri kolmeksi viikoksi. Tulevien viikkojen aikana kirjoittelen vinkkejä sinulle, joka suunnittelet Thaimaan-lomaa tulevalle talvelle. Tässä kuitenkin vähän esimakua tulevasta.

Thaimaahan
Golden Mountain, Bangkok. 2018.

Edulliset lennot Thaimaahan

Suoria lentoja tarjoaa pääosin eri matkanjärjestäjät ja suora lento Helsingistä Phuketiin kestää reilut 12 tuntia. Suoria reittilentoja on helppo löytää Bangkokiin ja esimerkiksi Finnair lentää suoraan Helsingistä Bangkokiin noin kymmenessä tunnissa.

Lentojen hinnassa saattaa kuitenkin säästää jopa satoja euroja, kun valitset matkan varrelle yhden välilaskun. Se pitkittää lentoa muutamalla tunnilla, mutta pääset välillä vähän kunnolla jaloittelemaan. Me valitsemme Oman Airin lennon Frankfurtista Muscatin kautta Bangkokiin ja lentojen meno-paluun hinnaksi tuli noin 500€/henkilö. Lisäksi lentojen hintaan kuului täydet ateriat, mediapalvelut ja viltti, tyyny ja hygieniatarvikepaketti.

Phuketin auringonlasku. 2018.

Pysy budjetissa

Thaimaassa pärjää hyvin todella pienellä budjetilla, kun rahankäyttöä suunnittelee hyvin etukäteen. Toisena päivänä sitä kuluu vähemmän, toisena enemmän. Pääasia on pitää kokonaisbudjetti kasassa. Noin 20 euroa riittää hyvin kattamaan päivän ohjelman, juomat ja ruokailun. Usko pois, rahaa on silti käytettäväksi myös ostoksiin.

Mutta jos valitset joka päivä kalleimman aterian ja syöt kolmesti päivässä ulkona, sekä maksat täyden hinnan kaikista ostoksistasi sekä vierailet kaikissa turistikohteissa, et tule pärjäämään tällä budjetilla. 20 euron päiväbudjetista tulee 3 viikon lomareissulla yhteensä 420 euroa. Pyri välttämään ylilyöntejä budjetin käytössä.

Bangkokin nightmarket. 2018.

Ruokailu

Syö katukojuista. Ne ovat aitoa paikallista ruokaa ja vaihtuvuus on nopeaa, joten ruoka ei ehdi pilaantua. Jos vatsasi on herkkä, niin totuttelu itseäsi tulisempiin ja mausteisempiin ruokiin jo ennen Thaimaahan matkustamista ja ota avuksi esimerkiksi maitohappobakteerit matkan alkuun. Syö herkullisia vartaita ja kaloja, maistele rohkeasti erilaisia hyönteisiä ja ötököitä ja nauti paikallisista jälkiruoista.

Me haimme aina edellisenä iltana torilta tai läheisestä kojusta aamiaiseksi erilaisia tuoreita hedelmiä, jugurttia ja paistoimme kananmunia. Lounaaksi söimme jotakin kevyttä ja kävimme myöhään illalla syömässä kunnon aterian ravintolassa tai katukojussa.

Thaimaahan
Katuruoka on Thaimaassa todella yleistä. 2018.

Asuminen

Budjettimatkailijalle hostellit ovat usein halvin asumistapa. Jos kukkarossasi ei ole rahaa kalliiseen hotelliin, mutta et myöskään halua majoittua koko matkaa hostellissa, valitse Guest House tai yksityinen hostellihuone. Asuimme kahdessa eri guest housessa ja kolmessa eri hostellissa kolmen viikon matkamme aikana. Guest housessa meillä oli oma vessa ja suihku, ilmastointi sekä puhtaanvalkoiset lakanat, niinkuin hotelleissakin, mutta hinta oli vain muutaman euron hostellia kalliimpi.

Jos matkustat maan sisällä, valitse yöbussi. Se ei välttämättä ole mukavin tapa viettää yötä, mutta säästät yhden yön majoituksen etkä hukkaa koko päivää matkustamiseen.

Thaimaahan
Junat ja metrot ovat nopea tapa liikkua suurissa kaupungeissa pitkiä matkoja. Kuva: Pixabay.

Edulliset matkustustavat Thaimaan sisällä

Jos et halua viettää koko Thaimaan lomaasi yhdessä kylässä, suunnittele reppureissu eri kaupunkeihin. Meidän reissumme kulki Bangkokista yöbussilla Phuketiin. Phuketista jatkoimme lautalla matkaa Phi Phi -saarille ja sieltä Krabille. Lopuksi otimme yöbussin vielä Krabista takaisin Bangkokiin, josta lensimme viimein kotiin.

Tiesitkö muuten, että blogihaaveeni otti suuren askeleen eteenpäin juuri Thaimaan lomalla, kun mietin, mitä kaikkea voisinkaan kertoa muille Thaimaahan ensimmäistä kertaa matkustaville.

Käytimme Thaimaassa paljon myös julkisia kulkuneuvoja. Kuljimme Bangkokissa lähes täysin metrolla kahta lyhyttä taksimatkaa lukuunottamatta.  Myös Phuketissa valitsimme paikallisbussin. Krabille tullessamme olimme niin väsyneitä, että otimme taksin guest houselle, mutta takaisin päin mennessä, menimme julkisella tuk tuk -bussilla.

Thaimaahan
Tuore kookospähkinä on virkistävä juoma rannalla. Se nesteyttää hyvin ja kookosrasva pähkinän sisäreunoilla on ravitsevaa ja terveellistä. 2018.

Päivän ohjelma

Thaimaassa pärjää helposti myös pikkubudjetilla, kun mietit, mihin haluat rahojasi käyttää. Rannalla loikoiluun saa kulutettua yllättävän paljon rahaa, jos ostat rannalla pyöriviltä myyjiltä juomaa, koruja, hierontoja, jäätelöä tai muuta vastaavaa tai maksat itsesi kipeästi aurinkotuolista. Myös turistikojut osaavat kiskoa kyllä parhaat hinnat ja aktiiviteeteista saa pulittaa puoli omaisuutta.

Valitse muutama juttu, mitä haluat tehdä ja satsaa niihin. Käveleminen on hyvä tapa nähdä maisemia, kunhan sinulla on hyvät kengät jalassa. Mieti, mistä nähtävyyksistä tai aktiviteeteista olet valmis maksamaan. Varo myös paikallisia, jotka yrittävät saada sinua nähtävyysten tai metroasemien edustalta lähtemään heidän ajelullaan eri nähtävyyksien luona. Se voi tulla sinulle erittäin kalliiksi!

Ainiin, ja kahden hengen matka lentoineen maksoi yhteensä noin 2500 euroa. Joko matkakuume iski?